Drie Bilzerse cultuurinstellingen lanceren fred, een nieuwe cultuurgids voor scholen. Ze bundelden hun krachten en spraken veel Bilzenaren met een warm hart voor onderwijs en cultuur aan. Het leverde mooie foto’s, bevlogen teksten, bekende gezichten maar vooral een straf cultureel aanbod voor schooljaar 2018-2019.

Hier het artikel dat ik met alle plezier aanleverde:

De thrillers van Dan Brown… en wiskunde

Wiskunde is één van de vakken waarin probleemoplossende vaardigheden sterk getraind worden. Het denk- en redeneerwerk nodig om oplossingen te bedenken, kan immers in heel wat situaties ingezet worden. ‘Wiskunde om de wiskunde’ of wiskunde vanuit zeer abstracte situaties, vermijd ik daarom liever in de eerste graad van het secundair onderwijs. In sterk wiskundige richtingen zal het aandeel daarvan uiteraard steeds toenemen.

Inzichten verwerven blijft plakken

Leerlingen laten ontdekken dat wiskunde overal te vinden is en een belangrijke rol speelt buiten de schoolpoorten, is een mooie uitdaging voor een leerkracht. Inzichten verwerven door samen of individueel realistische contexten te onderzoeken, blijft plakken en maakt leerstof onmiddellijk inzetbaar. Diverse thema’s bieden dan ook mooie kansen om cultuur te verweven met de na te streven leerplandoelen.

Hoe rekende men doorheen de tijd en in verschillende streken? Welke belangrijke rol speelde een Belg bij de oudste wiskundige vondst van de mensheid? Op welke manier gebruikten kunstenaars wiskunde om realistische beelden te maken? Of hoe word je als toeschouwer door deze principes al eens misleid? Wat betekenen de afmetingen van piramides voor de bouw ervan? En waarom koos men in Parijs voor glazen piramides aan het Louvre? Hoe speelden deze bouwwerken een rol in een thriller van Dan Brown? En hoe zit het met de kubuswoningen in Rotterdam of de ingang van de Apple Store in New York? Hoe speelt wiskunde een rol in de architectuur?  En wat met muziek? Beeldende kunsten? Het theater?

Instappen in het brede culturele aanbod

Het is een verrijking dat leerlingen op school leren van zeer verscheiden leerkrachten die elk een stukje expertise meebrengen, ook op cultureel vlak. Daardoor inspireren zij hun leerlingen elk op hun manier. Maar niet alle invalshoeken komen aan bod in lessen op school. Daarom is het erg waardevol om geregeld in te stappen in het brede culturele aanbod, zoals dat van de Stad Bilzen. Externe partners kunnen leerkrachten ondersteunen en op hun beurt inspiratie bieden. Samenwerken met diverse culturele partners komt tegemoet aan heel wat vragen.

Als leerkracht inzetten op acties die aansluiten bij je eigen competenties en talenten levert energie. Daarbuiten ook nog kunnen rekenen op een cultureel netwerk voor taken die minder bij jou passen, is een mooie hulpbron. Dit biedt ongetwijfeld mooie kansen aan de gedreven onderwijsprofessionals die al eens aangeven overbevraagd te worden.