Vandaag gaf ik mijn laatste les wiskunde van 2022-2023. Het werd plannen en puzzelen om alle leerstof duidelijk aan te brengen en voldoende in te oefenen. Geen lestijden over. Ons leerplan vraagt best wat van ons, en van onze leerlingen.
Traditiegetrouw vullen leerlingen in deze laatste les ‘mijn’ rapport in. Het is maar logisch dat ik, na een jaar rapportcommentaren formuleren voor meer dan 70 leerlingen, zelf ook wat feedback mag verwachten. Van hen. Toch?

Hoe ik dit aanpak?
Ik wissel jaarlijks methodieken af en kies steeds voor verschillende opdrachten waardoor leerlingen hun zegje (of zeg) kunnen doen over het samen werken het voorbije schooljaar.

Hoe ze dit doen?
Mijn 14-jarigen?
Zeer straf. Plichtsbewust. Verantwoordelijk. Correct.
Ik herken me steevast in de woorden en beelden die ze me teruggeven.

Heel wat leraren vinden deze vorm van feedback niet evident. De resultaten uit zo een bevraging kunnen ook wel eens raken. Het vraagt wel wat van een leraar om zichzelf zo kwetsbaar op te stellen, om ruimte te geven aan ongezouten meningen, om de input van leerlingen te vragen na een jaar intensief en (misschien niet altijd) vlot samenwerken. Evident is anders.

Ook in organisaties buiten het onderwijs, vraagt het durf aan leidinggevenden om het eigen functioneren in vraag te stellen. Medewerkers bevragen over je aanpak, is ook daar niet vanzelfsprekend. Deze vergelijking houdt stand, niet?
Als leerkracht managen we klasgroepen, beroepen we ons op stevige didactiek, geven en verdelen we taken, delegeren we zo, bieden we houvast, geven we richting, nemen we iedereen mee, behalen we doelen, leven we mee, communiceren we met diverse partners, verzorgen we administratie, werken we samen, brengen we informatie over, overleggen we, voeren we toezichten uit, verzorgen we (school)feesten, …

Vele vaardigheden dus, en in al deze competenties uitblinken is gewoon niet haalbaar. (En volgens mij ook niet nodig.) Met mildheid kijken naar je sterktes en aandachtspunten onderweg, is best nodig.

Schrikt het je wat af als leerkracht?
Feedback vragen aan de jongeren aan jou toevertrouwd?
Twee tips kunnen helpen:

  1. Ga op zoek naar een methodiek die veilig voelt en die je de informatie oplevert die je waardevol vindt. Er zijn erg veel mogelijkheden.
    Zoek gerust wat rond, bevraag collega’s naar gebruikte methodieken, duik in je lerarenbibliotheek, zoek online naar inspiratie, raadpleeg www.klascement.be of het materiaal op www.studiotopless.be en de ebooks die ze er aanbieden, …
  2. Start klein en bevraag (voor nu) de leerlingen die jij goed kent en die begrijpen waarom je deze evaluatie doet. Geef mee wat je er graag uit wil leren. Zeg hen hoe belangrijk hun input is en dat je echt op hen rekent om te kunnen ontwikkelen als leerkracht. Vraag hen om daarom erg goed na te denken en heel verantwoordelijk om te springen met deze taak.

Benieuwd naar mijn spiegel(s)?
Ik leerde van twee klasgenootjes dat (volgens hen) leerlingen het niet fijn vinden dat ik in de les pols naar het inleveren van remediëringstaken. (‘Zo weten klasgenoten dat ik niet goed ben in wiskunde.’)
39 leerlingen benoemden mijn enthousiasme als meest opvallende eigenschap.
Slechts 19 leerlingen vinden me in de eerste plaats ‘grappig’. (Auw)
Herhaaldelijk las ik dat de week overlopen op maandag houvast biedt en dat dit voor duidelijkheid zorgt.
Een leerling die het een heel jaar moeilijk had, gaf aan dat ik trots bleef en in hem geloofde.
Enkele leerlingen willen meer groepswerk. Andere leerlingen willen… minder groepswerk.
Sommigen vonden de lessen rustig verlopen. Voor anderen zat het lestempo dan weer te hoog.

Lees je mijn nuances?
Wat leer ik dus ook?
Data verzamelen zonder het achterliggend verhaal erbij, zonder de context van de klas of de leerling in kwestie, levert weinig inzichten op. Gelukkig ken ik mijn leerlingen en kan ik de feedback vlot kaderen in het samenwerken doorheen 2022-2023. De juiste bril opzetten is dus ook hierin nodig.

Ik wens op mijn laatste lesdag de vele collega’s in het onderwijs fijne feedback om weer steviger voor de klas te staan, na een deugddoende zomer.

Annick

PS
Is deze iets voor jou?
De vragen bij de afbeelding van de Blob tree kunnen zijn:

  1. Welke mannetje was jij in mijn les?
    Kleur dit mannetje en schrijf erbij waarom je dat mannetje koos.
  2. Zou je liever een ander mannetje zijn?
    Kleur dat ook.
    Welk kies je? Waarom?
  1. Welk mannetje stelt je leerkracht voor?
    Omcirkel dit mannetje. Waarom koos je deze?

Ik baseerde me op deze oefening bij het ontwikkelen van de tool met ‘mijn’ vogels in de boom. Deze methodiek leent zich ook voor het verzamelen van feedback. Ga gerust hier even kijken.