Je veerkracht vergroten in een traject dat informeert, verdiept en verbreedt

Het voorbije jaar zag ik steeds meer collega’s uit het onderwijs in individuele loopbaantrajecten of tijdens vormingen op scholen. Sinds het verschijnen van Veerkrachtig voor de klas, krijg ik nog meer boeiende loopbaanvragen van straffe profielen uit het onderwijs. De thema’s waarrond we werken zijn divers, de vraag naar het versterken van de eigen onderwijspraktijk is wel de rode draad.

In individuele trajecten werk je als coach helemaal op maat en kan je de wens van de leerkracht zeer authentiek invullen. Erg inspirerend om heel open alle jobelementen, belemmeringen, energiegevers en mogelijke acties op tafel te leggen doorheen enkele gesprekken en met de hulp van verschillende werkbare tools.

Soms vind ik het jammer dat de knappe stappen naar meer veerkracht anderen niet kunnen enthousiasmeren. Deze persoonlijke acties blijven bij de leerkracht zelf.

In groepsvormingen kan ik met een aantal leerkrachten samen stappen zetten. In team inzichten verwerven bij diverse kaders en zich buigen over de resultaten van diverse tools, levert meteen energie om met de ideeën aan de slag te gaan. Het uitspreken van stappen in groep maakt ook dat er aangemoedigd kan worden in het team. Na de vorming blijft de input vaak nog een waardevol gespreksthema. Ook in groepen zonder rechtstreekse collega’s is verbinding een extra versterkend element in een sessie.

Soms vind ik het jammer dat de individuele vragen die naar de oppervlakte komen, niet aangepakt kunnen worden samen met de leerkracht die er nood aan heeft.

In een gesprek met vriendin en pedagoge Hilde Vanvuchelen bedachten we dat beide methodieken verenigen een sterke ondersteuning voor leerkrachten zou opleveren. In groep kunnen starten met een sessie waarin loopbaankaders en diverse tools meteen houvast bieden. Daarna verdiep je in een drietal gesprekken je loopbaanvraag om af te ronden in de groep. De verbreding van het eigen loopbaanverhaal levert extra energie om aan de slag te gaan met de zelf gekozen acties.

En zo ontstond dit nieuw traject.

Heb je als leerkracht zin om achtergrond te verwerven rond het thema Veerkracht en meteen al een antwoord te zoeken op de daarbijbehorende persoonlijke vragen?

Zeer welkom.

Annick