Vorige maand wandelde ik met bevlogen collega’s Julie en Céline van GO Scholengroep 19 Dender door het stadspark van Aalst. We namen er samen een podcast op van een half uur. De opname kaderde in de reeks van de scholengroep Veerkracht in het onderwijs. Dit initiatief rolde men er uit om aandacht te schenken aan het thema welzijn binnen de vele schoolteams van deze scholengroep. Ze delen de opnames op Spotify ter inspiratie van elke onderwijsprofessional. Beluister zeker ook de bijdragen van mijn vorige (en volgende) collega’s. Als professionalisering een mooi en divers aanbod, lijkt me.

De rode draad doorheen het gesprek van Julie en mezelf was de waarderende aandacht voor de authentieke leerkracht en het mogen inzetten op zijn of haar welbevinden en veerkracht. De eigenheid van iedereen in een schoolteam, ook in COVID-tijden, zien als sterkte vraagt zelfreflectie en mildheid. De inzichten uit Veerkrachtig voor de klas en Je impact als leerkracht vergroten vertaalde ik naar de concrete vragen, ook tijdens het polsen naar mijn eigen lespraktijk.

Benieuwd? Ben je het eens met me? Of net niet? Ik hoor graag je feedback.