Na de krokusvakantie ontvangt elke Vlaamse school het nieuwe onderwijsmagazine van uitgeverij Politeia. Met deze uitgave wil men leerkrachten inspireren en hen op een luchtige manier informeren over actuele onderwijstrends.
Ik kreeg maanden geleden de vraag om een bijdrage te leveren als auteur van Veerkrachtig voor de klas. Het werd een artikel over het belang van veerkracht in het (samen-) werken op school. Een eenvoudige tool zet je bovendien even aan het werk.
Je kan het tijdschrift ook digitaal doornemen.
Veel leesplezier!
‘Veerkracht is de kunst om mee te deinen op de golven van de verandering, om tegenslagen te boven te komen en zelfs te zien als groeimogelijkheden. Veerkrachtige mensen en teams werken samen met alles wat zich aandient om hun doel te bereiken: zowel successen, kansen en mogelijkheden als tegenslagen, mislukkingen en problemen.’ (Baeijaert & Stellemans 2009)
In het stresscontinuüm plaatst men de verschillende stappen in energieverlies naast elkaar. Aan één uiteinde noteert men burn-out als eindstadium na jarenlange mentale overbelasting. Aan de andere zijde van het continuüm vind je het positieve begrip veerkracht. Inzetten op veerkracht betekent dus ook inzetten op zelfzorg. Dit biedt een mooie kans om actief stappen te zetten in het vergroten van je welbevinden als leerkracht.
Klinkt simpel, toch? Maar wat maakt dan dat zoveel werknemers het moeilijk hebben. Zijn er dan geen concrete acties die je kan uitzetten? Absoluut.
Zo weten we dat inzetten op beweging, een goede nachtrust en gezonde voeding helpt. Maar verder zijn geen algemene stappen die je als leerkracht kan zetten om je eigen veerkracht te vergroten. Er bestaan geen ‘10 tips naar meer veerkracht’ die elke onderwijsprofessional kan volgen. Acties die je veerkracht vergroten zijn immers erg persoonlijk. Wat werkt voor kleuterjuf Saar, is niet gegarandeerd succesvol voor leerkracht Tom of directeur Sofie.Inzetten op zelfreflectie is een eerste en zeer zinvolle stap. Neem als leerkracht de tijd om enkele dingen op een rijtje te zetten. Ga op zoek naar de dingen die voor jou werken. We zijn immers allen erg verschillend. ‘De leraar’ bestaat niet, net als ‘het onderwijs’ ook niet trouwens.
Bepaal als leraar dus waar jij energie van krijgt. Zoek uit wat jij belangrijk vindt.
Wat doe je graag in je takenpakket? Wat vind jij waardevol? Welke normen hanteer je en hoe zie je jezelf als leerkracht? Welke kennis en vaardigheden kon je vlot verwerven? Welke drijfveren neem je mee naar de klas? Maak eens de balans op in je loopbaan.
De authentieke antwoorden op deze vragen, zullen je als leerkracht ongetwijfeld inspireren om heel persoonlijke en passende stappen te zetten naar meer veerkracht. Zet voluit in op energiegevers en durf gerust te rekenen op hulp op weg naar je doel.Voor onze job is het nodig dat we kunnen omgaan met veranderingen en onverwachte elementen. We werken immers met kleuters, leerlingen, studenten, cursisten, collega’s, ouders,… Dit samenwerken is erg boeiend, tegelijkertijd vraagt het ook wel wat. De verschillende waarden en normen, de aanvullende persoonlijkheden, de vele complementaire sterktes en de vele straffe visies binnen onderwijs vragen mildheid en openheid. De vele leerkrachten op onze steeds veranderende en maatschappelijk erg relevante werkplek houden daarom best geregeld halt om in te zetten de eigen veerkracht.’