Een school vol vitaliteit, vanuit beleid inzetten op veerkrachtontwikkeling

Voor deze uitgave in de reeks Beleid voeren in onderwijs van uitgeverij Politeia, kropen Liesbet Moortgat en ikzelf nog eens samen in de pen. Onze bijdrage Een school vol vitaliteit, vanuit beleid inzetten op veerkrachtontwikkeling hoopt schoolleiders te inspireren en te versterken. Je bestelt de uitgave hier.

Samenvatting door de uitgeverij? 

   Stressklachten, burn-out en andere psychosociale klachten van leraren en schoolleiders, ze zijn een realiteit. De bezorgdheid leeft niet alleen bij wie er zelf mee te maken krijgt, maar ook beleidsmakers en andere actoren in en rond onderwijs zetten dit thema op de agenda.  Zowel op de schoolvloer als aan beleidstafels – op zoek naar een remedie – klinkt dan geregeld dat leraren en vooral schoolleiders meer aan zelfzorg moeten doen en dat ze daarvoor beter toegerust moeten zijn.

Dit themanummer verbreedt de aandacht voor zelfzorg en richt de blik ook op teamzorg. Zelfzorg blijft uiteraard voor elk teamlid een individuele uitdaging, maar teamzorg, gekaderd in een structureel schoolbeleid, is een verantwoordelijkheid van iedereen, het behoort zelfs tot de kern van kwaliteitsverbetering in onderwijs. In die zin hebben schoolleiders een verantwoordelijke rol in de uitbouw van een gezonde schoolcultuur.

Deze publicatie biedt onder andere antwoord op de vraag ‘Van waar komen deze stressklachten?’, maar reikt ook vanuit een stevige onderbouwing zeer concrete instrumenten aan om beleid te voeren rond team- en zelfzorg.

In deze reeks diepen we actuele thema’s uit die raakvlakken hebben met zowel onderwijsbeleid als school- en klaspraktijk. Voor leerkrachten, directeurs, schoolbestuurders, lerarenopleiders, beleidsverantwoordelijken en iedereen die zich betrokken voelt bij hedendaagse ontwikkelingen in het onderwijs. Gastauteurs leveren kwaliteitsvolle bijdragen op basis van hun expertise en ervaring, de coördinatie is in handen van een divers samengestelde redactieraad.

2020-10-27T22:05:22+00:00